Terug naar trainingen

Training: Omgaan met conflicten

Omschrijving

Waar mensen samenwerken ontstaan ook misverstanden. Door verschillende behoeften en gevoelens verandert een meningsverschil zomaar in een conflict. Zelfs wanneer je conflictvermijdend bent.

In the heat of the moment realiseren we ons niet dat er ook bij de ander een hele set aan waarden en belangen schuilgaan en dat jullie daardoor botsen. Met de juiste gesprekstechnieken kan jij respectvol en zelfverzekerd omgaan met een conflict. En dat alles onder het mom van de tegeltjeswijsheid: Zonder wrijving geen glans.

Programma

We ontdekken de verschillende conflictstijlen, daarna bepaalt ieder voor zich zijn persoonlijke leerdoel. Bijvoorbeeld: Ik wil zelfverzekerd een gesprek aangaan over een conflict. Of, ik wil op een goede manier leren omgaan met emoties tijdens een conflict. We leren verschillende gesprekstechnieken en wat we met al die emoties moeten doen in een conflict. Daarna wagen we ons aan het inzetten van die gespreksvaardigheden.

Een trainingsacteur versnelt het leerproces door de situatie zo realistisch mogelijk neer te zetten. We doen dit op een positieve manier door ook aandacht te hebben voor de kwaliteiten van de deelnemers. In een veilige omgeving mag je uitproberen en fouten maken, om vervolgens - met een schat aan ervaring - in de toekomst effectiever met conflicten om te gaan.

Voor wie

  • Teams die conflicten niet uit de weg willen gaan
  • Teams die beter met een conflict willen omgaan
  • Teams die hun communicatieve vaardigheden in een conflict willen versterken
  • Teams die inzicht willen krijgen in verschillende conflictstijlen en wat er precies gebeurt bij een conflict

Resultaten

  • Medewerkers gaan het conflict niet uit de weg
  • Medewerkers kunnen verschillende conflictstijlen inzetten
  • Medewerkers ontdekken hoe zij op een ander niveau het gesprek kunnen voeren
  • Medewerkers kunnen de-escaleren tijdens een conflict

"Door de situatie na te spelen, ontdekken deelnemers welk gedrag wel helpend is en welk gedrag niet helpend is bij een conflict. Met deze feedback kunnen zij de volgende dag al aan de slag."

Meer informatie

Wil je meer weten over de invulling van de training en of het aansluit bij jouw team? Ik denk graag met je mee!